Antwerpse Provinciale Taxi Unie

verwacht nieuw decreet en besluit Individueel bezoldigd personenvervoer

Zeer geslaagde info-ochtend op 17 oktober 2019 in hotel Ramada Plaza

De info-ochtend werd ingeleid voor een ruim publiek door de heer Koen Van Oorschot, voorzitter van APTU

De Vlaamse taxi- en VVB-exploitanten zullen aan een nieuwe Vlaamse wetgeving ressorteren, vermoedelijk vanaf 1 januari 2020.

Vermits nog niet velen al enige kennis hadden van wat het nieuwe decreet en besluit inhoudt en wat er dus voor hen zal veranderen, richtte de Antwerpse Provinciale Taxi Unie een informatie-ochtend in.

De heren Vermaercke en Sempels van het Vlaamse gewest - mobiliteit, de heer schepen Kennis van de stad Antwerpen, bevoegd voor o.a. mobiliteit, en de heer P. Steenberghen, secretaris van GTL, de nationale groepering voor taxi- en locatievoertuigen, zegden toe om de geïnteresseerden toe te spreken en meer toelichting te geven.

Met projecties werden voorwaarden en verplichtingen gedetailleerder uitgelegd, mogelijke veranderingen in de taxiwereld in de stad Antwerpen overdacht.

De heer Steve Van Avermaet, 1ste ondervoorzitter van APTU, sloot af met een dank aan de sprekers en aan Mercedes voor de ondersteuning.

----------------------

 

Koen Van Oorschot unaniem verkozen tot nieuwe voorzitter Antwerpse Provinciale Taxi Unie

Op de bestuursvergadering van 7 februari 2017 is de heer Koen Van Oorschot, gedelegeerd bestuurder van de nv Antwerp-Tax, unaniem verkozen tot voorzitter van APTU. Hij zal deze taak op zich nemen voor een eerste termijn van 4 jaar.

 

 

 

Paul Van Avermaet geeft voorzitterschap door aan volgende generatie

 

Na 4 termijnen van 4 jaar geeft de heer Paul Van Avermaet de fakkel als voorzitter van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie door aan de nieuwe generatie.

Op 30 januari 2017 werd hij op passende wijze gevierd voor zijn jarenlange voorzitterschap.

 

 

 

Antwerpse taxibedrijven gaan milieuvriendelijk

Antwerp-Tax heeft enige tijd geleden als eerste taxibedrijf in Antwerpen een Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid ingezet en levert hiermee een bijdrage aan een betere lucht in de stad. Deze hybride van Mercedes is een goede keuze met een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 4,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 107 g/km, aldus Koen van Oorschot, gedelegeerd bestuurder van Antwerp-Tax.

Momenteel heeft de nv Antwerp-Tax al 37 hybride-wagens in gebruik.

 

De chauffeur en de taxigebruikers merken vrijwel niets van het omschakelen van verbrandingsmotor naar elektromotor. Dat geldt evenzeer voor de schakelbewegingen. Innovatieve systemen garanderen de doorstroming naar de batterij van energie die vrijkomt tijdens het vertragen. Milieuvriendelijke en toekomstgerichte technieken, zoals de verbeterde aerodynamische eigenschappen, de recuperatie van de bewegingsenergie, of de ECO start/stop-functie staan borg voor lage verbruiks- en emissiecijfers.

 

Nu neemt DTM Taxi uit Deurne de eerste twee e-taxi's van het type Mercedes B-Klasse Electric Drive. Bond Beter Leefmilieu steunt dit pilootproject in samenwerking met adviesbureau The New Drive en de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel.

De taxisector is een ideale proeftuin voor nieuwe, innovatieve technologieën. We weten allemaal dat in Vlaanderen en de rest van Europa binnenkort lage emissiezones worden ingevoerd. Taxibedrijven kunnen zich daar best nu al op voorbereiden.

Dit project past perfect in onze visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onze twee e-taxi’s zijn een eerste stap naar 100% elektrische mobiliteit. Ze krijgen trouwens heel symbolisch wagennummers 1 en 2. We hopen natuurlijk dat collega's van onze sector zullen volgen in het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen. Samen kunnen we een groot verschil maken”, zegt Steve Van Avermaet, zaakvoerder van DTM Taxi.